hele eller halve æg
;o)-max
2017-03-11 06:44:15 UTC
Jeg ved ikke om nogle her i gruppen kan give en god forklaring.

Hvorfor siger nogle at kagecreme skal laves med æggeblommer, mens
andre siger hele æg.

I sin tid stillede jeg det samme spørgsmål omkring mayonnaise, hvor
den klassiske (rigtige) metode er kun at bruge æggeblommer.

Nu har jeg for første gang nogensinde lavet kagecreme, det er
ikke noget jeg selv spiser, men så vidt jeg kan vurdere, så sidder
den i skabet med 2 hele æg, noget maizena og mælk/fløde og sukker -
ja sorry ingen opskrift, det er blandet sammen på intuitionen. Jaja
der er også vanilje i. Rørt godt sammen og kogt 4 minutter, som
nogle siger man skal - uhm tænkte det ville blive til røreæg, men
den ligner den creme jeg fik som barn i bombolone boller i Italien,
det var en god ting.

Og min mayo laver jeg stadig med hele æg, den slår aldrig fejl, men
man skal være obs på at olien er frisk og neutral (hvis man vil have
standard mayo). 2-3 æg kan snildt trække en liter olie - uff vil nogle
måske sige, jeg har droppet sukker til fordel for fedt, det startede
i 1970'erne og i dag er der videnskab bag fornuften af den prioritering.

Så hvad er det for noget, når eksperterne kasserer æggehviderne i deres
opskrifter, er der noget jeg overser.

Ud fra et sundhedsmæssigt hensyn, gir det heller ikke god mening at
vælge hviderne fra.

Men ellers - jeg er godt tilfreds med at have lavet en fødselsdags
lagkage helt fra grunden. Bundende er bagt i en riskoger, og de står
imo snor lige, luftige og runde ;o) Opskrift: 3 æg 180g sukker 180g
mel 1,5 tsk bagepulver - massen hældes i riskogeren, tænd den, når den
slukker vent 15 minutter og tænd igen, når den slukker vent 15 min og
tænd igen, hvis nødvendigt - sammenlagt 45 minutter (i min 1,8l
riskoger).. Det gir en kage bund der snildt kan deles i tre lag.

Og så er det bare at proppe den med frugt, creme og flødeskum måske lidt
nødder - flag og lys - prego.
Niels Jørgen Kruse
2017-03-11 17:56:38 UTC
Post by ;o)-max
Så hvad er det for noget, når eksperterne kasserer æggehviderne i deres
opskrifter, er der noget jeg overser.
I store køkkener kan man vel nemt finde noget bruge hviderne til.
;o)-max
2017-03-12 05:08:28 UTC
Post by Niels Jørgen Kruse
Post by ;o)-max
Så hvad er det for noget, når eksperterne kasserer æggehviderne i deres
opskrifter, er der noget jeg overser.
I store køkkener kan man vel nemt finde noget bruge hviderne til.
Det er sandt nok. Jeg tænker mere i det private køkken, hvor en enkelt
hvide eller to, garanteret ofte ender i vasken, fordi opskriften siger
kun æggeblomme - grr madspild, hehe..