sous vide og andre poser
;o)-max
2018-06-26 13:38:50 UTC
Det drejer sig om plastik.

Jeg er meget glad for den måde man serverer takeaway
street food på i Thailand. Det kommer i en ULTRA tynd
plastpose med et gummibånd. Selv brændende varm suppe
og karryretter kommer over disken i disse nærmest cellofan
glasklare tynde poser, og jeg har aldrig oplevet at de er
sprunget. Svejsningen på poserne er en brøkdel af en millimeter
og alligevel er de super stærke, jeg kan ikke rive dem fra hinanden.

Jeg ser dem ikke i andre lande, så jeg tænker de ikke lever op
eksempelvis EU regler. Er der nogen her i gruppen der ved noget
eller kan henvise mig til hvor jeg finde mere information.

Jeg har selv testet dem i mit eget lille sous vide setup og selv
ved 80-90 grader opfører de sig stabilt. Og ved 100 grader har jeg
kogt vand i den samme pose 10 gange uden at de er sprunget. Så jeg er
bare nysgerrig, hvad er det for et materiale og hvorfor bruger vi
dem ikke i vores del af verden.

Jeg kan jo ikke vakuum pakke dem på en "clamshell maskine" men de
vil fungere perfekt i en kammer maskine, de vil fungere med og uden
gas. Så spørgsmålet er vel om de indeholder stoffer der ikke er
godkendt. Hvis ikke, så gir det vel god mening at bruge poser der
koster fra 7kr for 100 stk i stedet for dem der koster 10 gange
mere.
Kurt Hansen
2018-06-27 08:14:16 UTC
Post by ;o)-max
Det drejer sig om plastik.
Hvis ikke, så gir det vel god mening at bruge poser der
koster fra 7kr for 100 stk i stedet for dem der koster 10 gange
mere.
Har du et link?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
;o)-max
2018-06-27 13:39:31 UTC
Post by Kurt Hansen
Post by ;o)-max
Det drejer sig om plastik.
Hvis ikke, så gir det vel god mening at bruge poser der
koster fra 7kr for 100 stk i stedet for dem der koster 10 gange
mere.
Har du et link?
Jeg er ikke helt klar over hvilket link du ønsker, jeg har ikke
kunne finde forhandlere på nettet. Men hvis du googler:
thai street food plastic bags
Så er der masser af billeder og enkelte beskrivelser af dem.

Jeg har lige tjekket dem jeg har liggende og de beskrives som
pp (polyprophelene) eller noget i den dur og jeg kan se jeg gav
7 kr for 500 stk 15x23cm. Der står de kan klare 90 grader, men
som sagt har jeg kogt vand ved 100 grader 10 gange i den samme
pose uden problemer. Og holdt varm ved 70 grader i 24 timer.
Jeg kan også svejse dem på standard vakuum maskinen, og selvom
svejsningen som sagt er en brøkdel af en millimeter, så er den
super stærk, jeg kan ikke rive den op med fingrene.

Den eneste bekymring jeg har, er om der er stoffer i dette
materiale der går i forbindelse med fødevarerne enten ved
høje temperaturer eller ved lang tids sous vide temperaturer.

Stort set alt thai streetfood leveres i disse poser, men blir
ikke tilberedt i dem. Man laver suppen, karryretten eller wok-
retten og fylder den så i disse poser, som lukkes med en elastik.
Is kaffe, sodavand og andre drikkevarer, sælges også i disse poser,
med et sugerør, så har man sparet en mindre formue i forhold til
et plastik krus.
En video der viser teknikken:

Jeg bruger dem til næsten alt fra salsaer, mayonnaise, dips, syltede
agurker mm og skåret pålæg. Der ude, hænger det bare ikke økonomisk
sammen at bruge traditionelle vakuum poser. Hvis en vare koster 4kr
og posen koster 1,50kr - det gir ingen mening, det ekstra vil folk
ikke betale.

Og hvis jeg skal gætte, så er der vel også en del der vrider sig lidt
ved at betale for vakuum poser her i Danmark ;) Sidst købte jeg en masse
ruller i England, de var relativt billige, men det er stadig tusind kr +
i stedet for hundred kroner. Og tilsvarende ruller havde vel kostet
30-60% mere i Danmark. Det er næsten en 4 dages tur til Stettin på
Radisson med halvpension - har aldrig været i Polen, men det skal der
nok rettes op på ;)
Jørgen Nielsen
2018-06-27 14:17:32 UTC
Post by ;o)-max
Den eneste bekymring jeg har, er om der er stoffer i dette
materiale der går i forbindelse med fødevarerne enten ved
høje temperaturer eller ved lang tids sous vide temperaturer.
Jeg købte for mange år siden nogle kogeposer i Kvickly, så jeg søgte
lige på kogeposer og her er et link til fødevaregodkendte poser og der
er også nogle data om hvad de må bruges til
<https://justmore.dk/kogeposer>
--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]
Kurt Hansen
2018-06-28 06:30:09 UTC
Post by Jørgen Nielsen
Post by ;o)-max
[...]
Godt link, Tak, men hvad gør man når man skal suge vaccuum? De poser jeg
købte sammen med min maskine har en "ventil", som maskinens indbyggede
"suger" kan bruge.

Skal jeg købe en ny vaccuum-suger til de poser som du linker til?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Jørgen Nielsen
2018-06-28 08:11:49 UTC
Post by Kurt Hansen
Post by Jørgen Nielsen
Post by ;o)-max
[...]
Nu var det jo kun et forsøg på at give Max mulighed for at se hvad
poser er lavet af, me poser mned ventil lyder dyrt.
Post by Kurt Hansen
Skal jeg købe en ny vaccuum-suger til de poser som du linker til?
Jeg ved ikke om de poser duer til dit formål, men du rgne lidt på hvad
de poser du bruger nu koster dig om året og om du kan finde en
billigere løsning.
--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]
Kurt Hansen
2018-06-29 12:55:32 UTC
Post by Jørgen Nielsen
Post by Kurt Hansen
Post by Kurt Hansen
[...]
Jeg er sådan set ret ligeglad med hvad det koster. Jeg vil bare have
sous vide!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
;o)-max
2018-06-28 16:30:30 UTC
Post by Jørgen Nielsen
Post by ;o)-max
[...]
Ja - fint nok med nogle data, det er bedre end mange andre
forhandlere oplyser, men for sous vide måske ikke specielt
relevante tal. Der burde være tal for det område 55-75 grader
der oftest bruges ved sous vide. De oplyste 40 grader kan slet
ikke bruges, da den temperatur jo er inkubations temperatur
for de fleste bakterier.

De thailandske poser er lavet af PA plastik og dem har jeg
stadig ikke fundet data på. På indpakningen som er skrevet
på thai, står der 90 som jeg så gætter er maksimum temperatur,
hvilket jo er rigeligt for sous vide og ellers irrelevant
hvis man bare vil vakuumere til opbevaring og til en pris
af 0.02 kr pr stk - så er det bare med at vakuumere alt det
man lyster.

Men til Kurt, det kræver en speciel maskine der let koster
10.000 kr. Så vi er nok lidt ud over den lille husholdning.
De andre poser til maskiner i 3-500kr klassen koster typisk
2-7 kr pr stk.
Jørgen Nielsen
2018-06-28 18:03:08 UTC
Post by ;o)-max
Ja - fint nok med nogle data, det er bedre end mange andre
forhandlere oplyser, men for sous vide måske ikke specielt
relevante tal.
Jeg må tilstå at jeg intet ved om sous vide ud over det jeg har læst
her i gruppen.
Post by ;o)-max
De thailandske poser er lavet af PA plastik og dem har jeg
stadig ikke fundet data på.
Ikke lige data, men lidt generel info
Polyamid (nylon), PA-plast
<https://plast.dk/det-store-plastleksikon/polyamid-nylon-pa/>
Post by ;o)-max
På indpakningen som er skrevet
på thai, står der 90 som jeg så gætter er maksimum temperatur,
Det kan måske også være tykkelse i my
--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]
;o)-max
2018-06-28 20:12:07 UTC
Post by Jørgen Nielsen
Post by ;o)-max
[...]
Ja pas på med det. LÆS Douglas Baldwin inden du begynder at lege
med sous vide: http://www.douglasbaldwin.com/sous-vide.html
Post by Jørgen Nielsen
Post by ;o)-max
[...]
Min fejl, poserne er PP plastik.
Post by Jørgen Nielsen
Post by ;o)-max
På indpakningen som er skrevet
på thai, står der 90 som jeg så gætter er maksimum temperatur,
Det kan måske også være tykkelse i my
Har tjekket andre pakker med mere udførlig beskrivelse:
100% polypropylene 95C 0,007 og så er det ellers thai,
som jeg ikk kan læse.
Jørgen Nielsen
2018-06-28 20:48:13 UTC
Post by ;o)-max
Min fejl, poserne er PP plastik.
Polypropylen, PP-plast
<https://plast.dk/det-store-plastleksikon/polypropylen-pp/>

Jeg kan ikkelige finde sous vide poser i PP, men et blandingsprodukt
<https://www.monsterservice.dk/sous-vide-pose-200x300-mm-20-70-pa-pe-1000-stk-pr-karton.html>
--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]
;o)-max
2018-06-28 21:57:15 UTC
Post by Jørgen Nielsen
Post by ;o)-max
[...]
Tusind tak for indsatsen, det ret cool.

Jeg tror ikke vi kan finde PP poser markedsført til sous vide,
og det er lidt pointen med mit indlæg. HVIS de er food safe, så
sparker de vel benene væk under de meget dyre PE og PA poser.
Når et produkt koster et sted mellem 1/10 og 1/1000 af det der
forhandles som standart, er det nærmest et jordskælv i en branche.

Så mit spørgsmål er stadig det samme, er de food safe på højde med
det de sælger i Coop og de sites du har linket til. Hvem vil ikke
hellere betale 10 kr for 500 poser i forhold til 100 kr for 50 poser.
Jørgen Nielsen
2018-06-29 12:23:49 UTC
Post by ;o)-max
Post by Jørgen Nielsen
Post by ;o)-max
[...]
Jo, men det ændrer sig nogen gange, når vi får nok info om hvad der er
i de billige. ;-(
--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]
;o)-max
2018-06-29 18:15:58 UTC
Post by Jørgen Nielsen
Post by ;o)-max
[...]
Men jeg må sige jeg er lidt overrasket over at PP beskrives som
"et fødevare egnet plastik uden negative egenskaber". Så jeg hælder
til at jeg for mit eget vedkommende, vil bruge det til opbevaring og
til sous vide, frem for de meget dyre PE og PA poser.
http://www.energiamba.dk/default.asp?Action=Details&Item=557
http://www.konditions.com/15/2013/12/Hvorfor-er-polypropylen-der-anvendes-til-opbevaring-af-fodevarer-.html

Med et smeltepunkt på 160 grader, er der ingen problemer ved
at bruge det til sous vide eller varme fødevarer, det er
modstandsdygtigt overfor syre. Hvilket jeg næsten havde glemt at
testede for mange år siden da jeg brugte dem til fermentering og
opbevaring af syltede produkter.

Men nu har jeg delt mine erfaringer og så må folk selv vælge.
Der er ofte et element af disruption i mine indlæg, men kan
også kalde det oplysning. Jeg prøver så vidt muligt ikke at
vildlede, men meget gerne aflive nogle myter.

Jeg mangler tilgengæld noget information omkring "plast folie"
den jeg får i Danmark er meget anderledes end den jeg bruger i
Asien, den asiatiske "klæber" meget bedre, jeg bruger den til
ballotine og til rullepølse i stedet for snor, det er lidt
smart, let at arbejde med og imo får jeg et bedre resultat,
fordi al saften blir omkring kødet.
Jørgen Nielsen
2018-06-29 18:44:57 UTC
Post by ;o)-max
[...]
Tak for interessante links
Post by ;o)-max
[...]
Det er vel ikke PVC (Polyvinylchlorid)

For 30-40 år siden var en del plastfolie i supermarkederne PVC og det
klæbede så vidt jeg husker en del bedre, og det er vist også mere
ilttæt end mange andre plasttyper.

Frit efter hukommelsen oplevede jeg for +30 år siden
En ekspedient i osteafdelingen i et supermarked fortalte at de
tidligere havde brugt samme plastfolie som slagterafddelingen, men der
var kunder havde klaget over ostesmagen.
Så vidt jeg husker er det blødgøreren i plasten som med tiden kan
vandre over i de fede fødevarer
--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]
;o)-max
2018-07-09 14:27:38 UTC
Post by Jørgen Nielsen
Det er vel ikke PVC (Polyvinylchlorid)
Jeg vil tro det er - men det er tilladt i EU.
Post by Jørgen Nielsen
[...]
Det anbefales generelt ikke at pakke ost i plastik. Jeg ompakker
og vakumerer ofte ost, det forlænger holdbarheden med måneder,
omkring smagen, syns jeg ikke at det er et problem.

Link til noget om plastik:

http://www.skm.dk/skattetal/satser/satser-og-beloebsgraenser/emballageafgiftsloven

https://plast.dk/2014/04/saadan-bruger-du-plast-opbevaring-din-mad-praktisk-guide/

https://plast.dk/2017/09/sous-vide-poser-sikkerhed-skal-jeg-vaere-opmaerksom-paa-forbruger/