Langtidsstegning af kalveinderlår
Kurt Hansen
2018-10-03 12:06:12 UTC
Hvilken kernetemperatur skal et kalveinderlår have for at være medium og
hvilken temperatur skal ovnen have? Og hvor lang tid skal man regne med?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Kurt Hansen
2018-10-03 12:20:27 UTC
Post by Kurt Hansen
Hvilken kernetemperatur skal et kalveinderlår have for at være medium og
hvilken temperatur skal ovnen have? Og hvor lang tid skal man regne med?
- og skal det være varmluft eller uden?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
;o)-max
2018-10-03 16:09:39 UTC
Post by Kurt Hansen
Post by Kurt Hansen
Hvilken kernetemperatur skal et kalveinderlår have for at være medium
og hvilken temperatur skal ovnen have? Og hvor lang tid skal man regne
med?
- og skal det være varmluft eller uden?
Det med ovntemperatur er lidt tricky, men alle anbefaler 150-160C
40-60 min. Stegetermometeret skal vel være omkring 58C og så skal
kødet hvile 15-20min. Du kan sænke ovntemperaturen og så bare stege
indtil kernetemperaturen når 58-60C, lavere ovntemperatur mindre
eftervarme, derfor lidt højere kernetemperatur. Grydestegt i en
støbejernsgryde er en anden glimrende metode - følg stegetermometeret
ligsom i ovn. Brun stegen i klaret smør, i med termometeret nedsæt
varmen på med låget og ved 58-60C tager du den fra til hvile. Lav
sovs i gryden mens du venter. Det er den metode jeg vil anbefale,
gryden fungerer som en mini ovn og holder på væsken, smørret gør
også noget godt for det magre kød, alt blir bedre med smør, også
selvom det er blevet vanvittigt dyrt. Hvidløg, urter, svampe gør
det endnu bedre. Gourmet saltning, en time eller to inden du
sætter den over, har mange tilhængere, folk insisterer på at kødet
blir mere mørt og saftigt. Jeg er en af dem der gerne salter flere
timer og med meget kød flere dage, der skal man lige finde balancen,
jeg har en tendens til at oversalte, haha.. Så drikke folk lidt mere.
Kurt Hansen
2018-10-07 06:14:54 UTC
Post by ;o)-max
Post by Kurt Hansen
Post by Kurt Hansen
[...]
Altså uden varmluft? 40-60 minutter lyder ikke af meget.
Post by ;o)-max
[...]
Det lyder fornuftigt, Max. Du er altid god for "opskrifter" :-)
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Kurt Hansen
2018-10-07 06:25:32 UTC
Post by Kurt Hansen
Post by ;o)-max
Post by Kurt Hansen
Post by Kurt Hansen
[...]
Og hvad med langtidsstegning? Jeg har lige talt med konen og hun siger
125 grader i 4 timer. Nu er jeg forvirret.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
;o)-max
2018-10-07 14:41:38 UTC
Post by Kurt Hansen
Post by Kurt Hansen
Post by ;o)-max
Post by Kurt Hansen
Post by Kurt Hansen
[...]
Jeg læste lige spørgsmåålet igen - sorry, jeg læste det som
okseinderlår, altså almindelig roastbeef. Kalvekød er lidt mere
delikat.. Men hvordan du end gør, så brug et stege termometer,
så kan det IKKE gå galt. Varmluft, grill, langtid eller sous vide,
du skal bare ramme kerne temperaturen. Jeg køber mine termometre
på amazon. Jeg har købt i danske butikker og supermarkeder, og de
har alle sammen fejlet inden for dage og uger. Så til halv pris
og nu med mange år på bagen kan jeg bare sige brug amazon - til
nogle ting ;)
Jørgen Nielsen
2018-10-07 15:00:59 UTC
Post by ;o)-max
Post by Kurt Hansen
Post by Kurt Hansen
Post by ;o)-max
Post by Kurt Hansen
Post by Kurt Hansen
[...]
Har du nogle stegetermometre du kan anbefale?
--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]
;o)-max
2018-10-07 17:33:32 UTC
Post by Jørgen Nielsen
Har du nogle stegetermometre du kan anbefale?
Jeg har købt og brugt "alle" de stegetermometre der blev
solgt i Danmark i 200 kr klassen. Ikke en eneste har
holdt mere end en måned.

Jeg har købt 3 på amazon som efter 5 år stadig fungerer.
De er købt gennem ETI, og de var på tilbud:
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B003ARNMD2/ref=od_aui_detailpages00?ie=UTF8&psc=1

Det er plastik og made in china. Det er din Iphone
også.... Jeg har termometre der kostede 20 kr på
tilbud, de fungerer sku stadig og med 1c præcision.

Jeg har kun et vigtigt tip omkring termometre, GEM
kviteringen, du får sandsynligvis brug for den.

Alle danske forhandlere har givet pengene tilbage,
de ved det ikke kan svare sig at reparere dem, deres
sats er at folk smider kvitteringen væk..;) Not cool.

Og så er der vel ikke mere at sige om det, min anbefaling
er at du gemmer kvitteringen og trasher de virksomheder
der ikke følger loven
Jørgen Nielsen
2018-10-07 17:55:53 UTC
Post by ;o)-max
Post by Jørgen Nielsen
Har du nogle stegetermometre du kan anbefale?
Jeg har købt og brugt "alle" de stegetermometre der blev
solgt i Danmark i 200 kr klassen. Ikke en eneste har
holdt mere end en måned.
Mit brug er ret begrænset, men jeg tvivler på at temepaturvisning er
korrekt.
Post by ;o)-max
Jeg har købt 3 på amazon som efter 5 år stadig fungerer.
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B003ARNMD2/ref=od_aui_detailpages00?ie=UTF8&psc=1
Tak. Ser lidt på mulighedderne.
--
Mvh. Jørgen