Kødpriser i Jylland
Kurt Hansen
2018-03-16 16:17:34 UTC
I dag har vi fået 2 * 3 kilo okseinderlår. Pris: 250 kr. Det er vist det
man kalder rimeligt.

Hvad gør vi? 3 kilo får vi aldrig brug for på een gang. Skærer vi lortet
ud i skiver/tern og stopper det i fryseren?

Forleden fik vi en halv gris til 500 kr. Det synes jeg måske nok var
lige i overkanten, men vi fik da fryseren fyldt :-(
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Krabsen
2018-03-16 17:19:46 UTC
Post by Kurt Hansen
I dag har vi fået 2 * 3 kilo okseinderlår. Pris: 250 kr. Det er vist det
man kalder rimeligt.
Hvad gør vi?
Ingen anelse. Vi kunne ikke finde på at købe 6 kilo kød - eller
hvadsomhelst andet i den størrelsesorden - uden at vide hvad vi ville
med det.
Kurt Hansen
2018-03-17 07:05:36 UTC
Post by Krabsen
Post by Kurt Hansen
[...]
Ville DU sige nej tak til sådan et tilbud? ;-)
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Krabsen
2018-03-17 07:50:33 UTC
Post by Kurt Hansen
Post by Krabsen
Post by Kurt Hansen
[...]
Ja, afgjort! kunne aldrig drømme om at tage imod det. Vi køber kød,
målrettet efter hvad vi skal bruge og hvornår.

Når et tilbud er for godt, så er der stor risiko for fusk i det. Hvad
skal vi dog med seks kilo kød af ukendt kvalitet, sikkert fra en udslidt
malkeko?
Kurt Hansen
2018-03-19 11:22:43 UTC
Post by Krabsen
Post by Kurt Hansen
Post by Krabsen
Post by Kurt Hansen
[...]
Det viser sig at være en misforståelse. Der er tale om TRE og ikke seks
kilo. Det er købt gennem en ven som arbejder på et høveddræberi og
derfor fri for fusk, men derfor kan der jo godt være tale om malkeko.
Der ser dog fornuftigt ud.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
;o)-max
2018-03-23 06:24:15 UTC
Post by Kurt Hansen
[...]
Ja 83kr/kg for okseinderlår, er meget tæt på normal discount.
Og tre kilo, skal vel bare snørers til et par roastbeef's -
og så eksperimentere med resterne og lav Jerky af det.

;o)-max
2018-03-19 08:44:22 UTC
Post by Kurt Hansen
[...]
Ja jeg måtte lægge hjernen i blød. Og så kom jeg i tanke om en kammerat
der bad mig tage een ting med hjem fra Thailand. Kinesisk sød Jerky.

Jeg har aldrig lavet det selv, men jeg har spist det her i Asien, i
Afrika, i USA, I Sydamerika og er ret vild med tørret rensdyr som
man får det nord for Polar cirklen..

Det var mit forslag, opskrifter er frit tilgængeligt på nettet. Jeg
tror dit inderlår er særdeles velegnet til jerky.
Kurt Hansen
2018-03-19 11:16:41 UTC
Post by ;o)-max
Post by Kurt Hansen
[...]
Syn's ikk' lige jeg kan finde en opskrift?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
;o)-max
2018-03-19 20:50:44 UTC
Post by Kurt Hansen
Post by ;o)-max
Det var mit forslag, opskrifter er frit tilgængeligt på nettet. Jeg
tror dit inderlår er særdeles velegnet til jerky.
Syn's ikk' lige jeg kan finde en opskrift?
https://www.google.com/search?q=homemade+beef+jerky&oq=homemade+beef&aqs=chrome.4.69i57j0l5.10344j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Tilføj "chinese" i søgningen, hvis du vil ha den søde version,
der er populær i det meste af asien, og nærmest obligatorisk
omkring kinesisk nytår.

Men grundlæggende handler det bare om at skære kødet så tyndt
du kan, og marinere det natten over, og så tørre det i ovnen
ved laveste temperatur (under 80 grader) i nogle timer..

Når nu du er tilbuds jæger - så kan jeg bare anbefale at du
fylder fryseren med lammekøller, de er MEGET billige her
omkring påske - hvis du altså kan li lam. En helstegt kølle
på grillen, eller skåret i tern til kebab, middelhavs marineret,
marokansk eller mellemøstlig marinering, og dagen efter som pålæg
eller bare hapsere på en tapas platte. Varm eller kold, det er kød
med personlighed.
Kurt Hansen
2018-03-20 16:37:43 UTC
Post by ;o)-max
Post by Kurt Hansen
Post by ;o)-max
[...]
Måske sgu' man prøve? Jeg er ikke den store gastrokok, med hvis
opskriften er præcis, så går det jo nok.
Post by ;o)-max
Når nu du er tilbuds jæger - så kan jeg bare anbefale at du
fylder fryseren med lammekøller, de er MEGET billige her
omkring påske - hvis du altså kan li lam.
Det kan jeg. Især Lam i Asani :-)
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen