Trykkoger
Martin Larsen
2017-05-18 11:05:09 UTC
Vi var for nyligt til middag hos et dansk/brasiliansk par med klassiske
brasilianske retter. En lækker ret med bønner og røget kød var lavet i
trykkoger på kort tid og uden at lægge bønnerne i blød. Det var en
normal fremgangsmåde i Brasilien, fik vi at vide.

Siden har jeg overvejet at anskaffe mig en trykkoger, hvis eksistens jeg
nærmest havde glemt. Da jeg var dreng havde min mor en trykkoger, men
siden da har jeg ikke set en i brug.

Med mindre børn i familien er tiden ofte ikke til lange
tilberedningstider, og selv om man i en ideel verden altid husker fx at
lægge bønner i blød, sker det i praksis ikke sjældent at man glemmer
det. Her kunne en trykkoger måske være nyttig.

Hvad er jeres erfaringer med trykkogere? Når jeg googler ser der ud til
at være en masse fordele, selvfølgelig især på retter der normalt kræver
lang kogetid. Og så skulle vitaminer og mineraler blive bevaret bedre
pga. den korte tilberedningstid, samt mindre vand og ilt under kogningen.
;o)-max
2017-05-21 15:52:41 UTC
Post by Martin Larsen
[...]
Den metode bruger jeg ikke, det er noget med at man skal koge bønnerne
50% længere, spild af energi..
Post by Martin Larsen
Siden har jeg overvejet at anskaffe mig en trykkoger, hvis eksistens jeg
nærmest havde glemt. Da jeg var dreng havde min mor en trykkoger, men
siden da har jeg ikke set en i brug.
Ja det er ikke så populært længere. Men i det indiske køkken er den
i brug dagligt, både til kød og bønner, men ikke til mere delikate
grøntsager eller eks. kylling.
Post by Martin Larsen
[...]
Det er sku da en slap undskyldning, sorry.
Post by Martin Larsen
[...]
Ja nettet er fuld af sælgere. Trykkogeren er et godt værktøj til visse
typer mad, som kan/skal koges længe. Frisk/sejt kød og bønner/linser og
hvis man koger sin egen font. Så det kommer an på hvilken type mad man
laver. Hvis man er til det "moderne" køkken med friske delikate råvarer,
eller asiatisk lynstegt, gir det ikke rigtigt mening med en trykkoger.

Så jeg vil springe alt det salgs hype over, omkring vand, ilt og
vitaminer, og fokusere på det det handler om en lettere/hurtigere
måde at tilberede visse retter, de blir ikke bedre i en trykkoger,
det går bare lidt hurtigere. Jeg vil ikke undvære min, jeg bruger
mest til at lave hummus, men min roommate, som er vegetar og laver
meget med linser og bønner, kan ikke li at bruge den. Det er noget
med at han godt kan li at følge med i tilberedningen, røre i gryden
og tjekke fra tid til anden, det går slet ikke med en trykkoger, der
skal bare stole på ens erfaring.

Jeg håber jeg har givet dig en nuanceret forklaring, du kan bruge til
at træffe dit valg. Btw så mener jeg trykkogere er forbandet dyre i
Danmark, så jeg har købt min seneste på amazon.co.uk hvor jeg gav
omkring 300 kr for en 6 liter high dome - den er nok for stor til
almindelig brug, en 3-5 liter er den typiske størrelse i indiske
køkkener. I en mindre gryde opnår du hurtigere det høje tryk, så
hvis du ikke skal lave mad til 20, vælg en mindre og evt en lille
og en stor. Et slag på tasken koster de 1/2 pris på Amazon. Og lige
til sidst, alle mine trykkogere er af aluminium, men her skal man
så tænke på at syre og aluminium, ikke er bedste venner, hvorfor det
kan være en fordel med en i stål eller emaljeret. Pakninger og ventiler
holder ikke evigt, så jeg har købt indiske modeller, der bruges af mere
end en halv milliard indere, så jeg kan altid få reservedele til stort
set ingen penge -

Jeg købte min første trykkoger i Indien, en Prestige - her er et link
til indiske Amazon, som måske kan give et indtryk af hvilke modeller
der bruges i de flest indiske hjem, og typisk er en del af bryllups
medgiften - jeg har set mange der er 15-20 år gamle og som stadig
bruges hver eneste dag. De koster væsentligt mindre på gaden, men
som du kan se ligger de i 50-150 kr klassen - det er lidt noget andet
end de 1.000++++ kr mange modeller koster i Danmark..
http://www.amazon.in/s/ref=nb_sb_noss_1/258-4541374-9650319?url=search-alias%3Dkitchen&field-keywords=pressure+cooker
Martin Larsen
2017-05-21 19:41:54 UTC
Post by ;o)-max
Jeg håber jeg har givet dig en nuanceret forklaring, du kan bruge til
at træffe dit valg.
Tak, det har du!

Du omtaler indiske retter en del, har du en god opskrift på dal? Jeg
mener, som smager som man får dem i Indien? For så vidt er dal nemt at
lave, jeg synes bare aldrig smagen bliver helt som nede i Indien.
;o)-max
2017-05-24 18:26:58 UTC
Post by Martin Larsen
Post by ;o)-max
[...]
Denne opskrift smager tæt på den jeg plejer at få i New Delhi,
men jeg ville nok tilføje et par tørrede røde chili til "tempering"
de krydderier der steges af ved siden af.

Jeg ved ikke hvilken slags dal du tænker på, der er mange variationer,
for mig blir det ikke bedre end den helt enkle gule dal "suppe", med
den klassiske "salat" et par skiver rødløg, et par rå grønne chili og
en wedge citron, serveret med rygende varme let brændte chapati.

Så er jeg tilbage i New Delhi "down town". Skulder ved skulder med de
lokale arbejdere - der altid stirrer på een, som om man var dumpet ned
fra månen, og så nikker de og smiler stort og spiser videre. Jeg spiser
typisk dhaba og street food. Så det er ikke sikkert at det du forbinder
med ægte indisk smag, ligner det jeg forbinder med begrebet.
Martin Larsen
2017-05-28 19:33:29 UTC
Post by ;o)-max
Denne opskrift smager tæt på den jeg plejer at få i New Delhi,
Tak, den vil jeg kigge på.
Post by ;o)-max
[...]
Ja! Det er præcis sådan en gang dal jeg savner :)
Post by ;o)-max
Så er jeg tilbage i New Delhi "down town". Skulder ved skulder med de
lokale arbejdere
Hvad laver du egentligt dernede?
Post by ;o)-max
- der altid stirrer på een, som om man var dumpet ned
Tak, det kender jeg. Inderne er det mest stirrende folkefærd jeg har
mødt. Og de holder sig heller ikke tilbage for at røre ved en i bar
forundring.
Post by ;o)-max
Jeg spiser
typisk dhaba og street food. Så det er ikke sikkert at det du forbinder
med ægte indisk smag, ligner det jeg forbinder med begrebet.
Jeg har selv været en del i Indien, så sammenligningsgrundlaget skulle
være i orden :)