gasflasker tips
;o)-max
2018-08-25 05:40:43 UTC
Er der nogen her der har tip eller forslag til køb af
gasflaske til grilludstyr. Hvilke slags skal man købe,
hvordan fylder man dem op, er der een standard tilslutning
eller..? Ja jeg ved absolut intet om den slags, men nu har
jeg bestilt en pizza ovn, som kører på gas, så hvis nogen har
lidt erfaring de kan dele, siger jeg mange tak.
John_N_H
2018-08-25 07:21:39 UTC
Post by ;o)-max
Er der nogen her der har tip eller forslag til køb af
gasflaske til grilludstyr. Hvilke slags skal man købe,
hvordan fylder man dem op
De fleste anvender nok letvægtsflasker på 5 eller 10 kg. Gul stålflaske
kan også bruges, så får du 1 kg ekstra til samme pris, da den store
stålflaske rummer 11 kg.
Opfyldning: Du tager den tomme flaske med til forhandleren, der ombytter
med en fyldt.
Første gang skal man købe flasken, (ret dyrt), som så er din ejendom.
Købsprisen indbefatter trykprøvning og evt. reparation af ventil mv. for
livstid. Flasken er datomærket, så test foregår helt automatisk, når de
får den ind.
Post by ;o)-max
er der een standard tilslutning
eller..?
I Danmark er der en snap-kobling på alle flasker.
Post by ;o)-max
Ja jeg ved absolut intet om den slags, men nu har
jeg bestilt en pizza ovn, som kører på gas, så hvis nogen har
lidt erfaring de kan dele, siger jeg mange tak.
Der kan være forskel på det gastryk, som det forskellige udstyr kræver.
Det er vigtigt, at man anvender den rette regulator.
Grilludstyr, købt i Danmark, kræver gerne 29 mbar, som regulatoren så
skal yde.
John N. H. ;-)
;o)-max
2018-08-25 08:34:29 UTC
Post by John_N_H
De fleste anvender nok letvægtsflasker på 5 eller 10 kg. Gul stålflaske
kan også bruges, så får du 1 kg ekstra til samme pris, da den store
stålflaske rummer 11 kg.
Ahaa, altså 10% mere gas, men en meget tungere tank, jeg tror jeg
følger flertallet og vælger letvægts versionen.
Post by John_N_H
Opfyldning: Du tager den tomme flaske med til forhandleren, der ombytter
med en fyldt.
Hvad med tankstationer og er der en fast pris eller er der
større prisforskelle på markedet. Hvad koster 10 kg.
Post by John_N_H
[...]
Er det en ide at købe brugt..
Post by John_N_H
[...]
OK - den ovn jeg har bestilt, blir eksporteret til det meste
af verdenen. I manualen har de et skema med de forskellige landes
standarter. De fleste arbejder med 28-30 mbar for butan og 37 mbar
for prophan. Men i Tyskland og 4 andre europæiske lande bruger de
50 mbar for alle blandinger. Jeg citerer fra manualen uden at vide
hvad det betyder. Men en fyr postede en temperatur test på et pizza
forum. Og der var resultatet at 50 mbar regulatoren opvarmede ovnen
meget hurtigere og opnåede en højere temperatur 500C. Den hellige
gral for en bestemt type pizza (Neapolitan).

Ovnen er CE godkendt til brug i alle lande og dermed godkendt til
at blive brugt med en 50 mbar regulator. Jeg syns det er en stor
fordel hvis ovnen kan opvarmes på 35 minutter i stedet for 55 minutter.

I reklamen lover de 15 minutter, men sådan er det jo ofte. Så et eller
andet sted er mit spørgsmål vel, hvorfor ikke bruge en 50 mbar
regulator. Kan de købes i Danmark og passer de til danske flasker,
eller jeg jeg købe en i Tyskland, som kan passe på danske flasker.

Ja - undskyld hvis jeg stiller lidt specielle spørgsmål, men tænker
nogle måske bruger gasflasker på campingture rundt i Europa og lige
ved hvordan det hele fungerer.
John_N_H
2018-08-25 10:16:52 UTC
Post by ;o)-max
Hvad med tankstationer og er der en fast pris eller er der
større prisforskelle på markedet. Hvad koster 10 kg.
Mange tankstationer sælger gas. Prisen varierer ret meget, der er ofte
tilbud, f.eks. i Bauhaus eller Bilka. Pris, tja, 170 til 240 kr., som
regel noget billigere hos Calle eller Fleggaard i grænselandet (dansk
flaske).
Post by ;o)-max
Er det en ide at købe brugt..
Køb bare brugt, du får alligevel en anden, når du skal have gas.
Post by ;o)-max
[...]
Sikker på, det er den samme størrelse gasdyser i ovnene?
Jeg mindes en, der havde fået fat på en gasgrill, købt i Tyskland. Han
kunne ikke få den varm nok, fordi dyserne i den jo var beregnet til 50 mbar.
Post by ;o)-max
I reklamen lover de 15 minutter, men sådan er det jo ofte. Så et eller
andet sted er mit spørgsmål vel, hvorfor ikke bruge en 50 mbar
Jeg tror ikke, du kan købe en 50 mbar regulator med snap-kobling,
hverken i Danmark eller Tyskland.
Svjv, har de tyske gasflasker gevind, og regulatoren en omløber, der
passer til.
Post by ;o)-max
Ja - undskyld hvis jeg stiller lidt specielle spørgsmål, men tænker
nogle måske bruger gasflasker på campingture rundt i Europa og lige
Indrømmet, camping området kender jeg ikke noget til. Jeg tror, at
udstyr til camping(vogns)livet er noget anderledes.
John N. H. ;-)
Jørgen Nielsen
2018-08-25 12:25:34 UTC
Post by John_N_H
Indrømmet, camping området kender jeg ikke noget til. Jeg tror, at
udstyr til camping(vogns)livet er noget anderledes.
Det ser ud til at Tyske CV skiftede til 30 mBar fra modelår 1997.
<http://debatforum.campingferie.eu/forumThread.asp?postGuid=328814>
--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]
;o)-max
2018-08-25 14:53:48 UTC
Post by John_N_H
Post by ;o)-max
[...]
Oki doki
Post by John_N_H
Post by ;o)-max
[...]
Nej det ved jeg ikke. Men den sendes med en 37 mbar regulator UK
standard, som vidst ikke passer til danske flasker.. Læste om en
i USA der omdannede den til naturgas, men det var en større ombygning
netop noget med at skifte og bore dysen.
Post by John_N_H
Jeg tror ikke, du kan købe en 50 mbar regulator med snap-kobling,
hverken i Danmark eller Tyskland.
Svjv, har de tyske gasflasker gevind, og regulatoren en omløber, der
passer til.
Så det er droppet.
Post by John_N_H
Post by ;o)-max
[...]
Nu er jeg blevet en del klogere. Det er bare at smutte forbi Føtex,
som er tættest og gribe en letvægts flaske. Og jeg gætter jeg ikke
må bruge den indendørs, selvom det regner udenfor (det var ikke et
spørgsmål) ;) Tak for hjælpen.