tip til rengøring - søges
;o)-max
2018-05-13 18:42:03 UTC
Min emaljerede støbejernsgryde er blevet
sovset godt til inden i. Jeg kan ikke lige
lure hvordan jeg gør den fin igen, så hvis
nogen kender hemmeligheden.. Takker på forhånd.
Kurt Hansen
2018-05-14 03:43:54 UTC
Post by ;o)-max
Min emaljerede støbejernsgryde er blevet
sovset godt til inden i. Jeg kan ikke lige
lure hvordan jeg gør den fin igen, så hvis
nogen kender hemmeligheden.. Takker på forhånd.
Se udvalget her ;-)
https://www.primusdanmark.dk/592-vinkelsliber
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
;o)-max
2018-05-14 04:06:32 UTC
Post by Kurt Hansen
Post by ;o)-max
[...]
Ja det var da en mulighed, men tror jeg gir den
en tur med brun sæbe ;)
Krabsen
2018-05-14 06:27:15 UTC
Post by ;o)-max
Post by Kurt Hansen
Post by ;o)-max
[...]
Nogen anviser en metode med brug af salt, der varmes op til det smelter.
(har ikke selv prøvet..)
;o)-max
2018-05-14 10:22:10 UTC
Post by Krabsen
Post by ;o)-max
Ja det var da en mulighed, men tror jeg gir den
en tur med brun sæbe ;)
Nogen anviser en metode med brug af salt, der varmes op til det smelter.
(har ikke selv prøvet..)
Den med salt bruger jeg på støbejern der ikke er emaljeret,
men saltet smelter altså ikke, det suger bare alle urenheder
til sig, og så må man oliere panden/pladen/gryden op igen.
Man gør det typisk, hvis nogen er kommet til at vaske den
med sulfo, det er også fristende, men altså dræbende for
støbejerns stegeegenskaber.

Men du fik mig til at søge lidt mere. Det lader til at
bagepulver er effektivt, evt i forbindelse med brintoverilte
eller nogle anbefaler eddike. Det må jeg prøve.

Den med brun sæbe bør altså også fungere, det bruger jeg til
selve oven, smører den godt ind og dækker den med plast folie,
nogle timer, så er den lige til at tørre af med en klud.

Jaja man er jo gået hen og blevet lidt bedstemor agtig :)