En god mørk rom
Kurt Hansen
2017-08-12 06:08:04 UTC
Før jeg gik på tidlig efterløn købte jeg altid god spiritus. Fra dengang
husker jeg, at Ron Zacapa Centenatio (en 23 års demarara) og sådan en
købte jeg i går.

Det er stadig en god rom, meeeen min smag har nok ændret sig lidt. Den
er sød som jeg kan lide den, men jeg finder den lidt "harsk" i eftersmagen.

Hvilken vellagret rom køber jeg: hvor og til hvilken pris? Helst ikke
over 400 kroner.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Vidal
2017-08-13 07:45:15 UTC
Post by Kurt Hansen
[...]
Jeg så en udsendelse på DR-tv, med en romekspert.
Han fortalte at farven på rom for 95% vedkommende
stammer fra madkulør. Så du kan åbenbart selv regulere
din rom og selv gøre det til en 'god mørk rom'

Så for ca. 7,- i Brugsen bestemmer du selv. Men få en
anden til at gøre det, så smager rom så meget ikke af
madkulør. Det man ikke ved, får man ikke ondt af ...
Kurt Hansen
2017-08-13 09:04:26 UTC
Post by Vidal
Post by Kurt Hansen
[...]
Jeg kan ikke huske om jeg så vedkommende udsendelse, men problematikken
om farvning af spiritus er velkendt, også fra whiskyens verden og
sikkert også for cognac.

Når jeg nævner begrebet "demarara" er det fordi at der under denne
proces dannes en naturlig mørk farve.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Vidal
2017-08-15 06:53:16 UTC
Post by Kurt Hansen
Når jeg nævner begrebet "demarara" er det fordi at der under denne
proces dannes en naturlig mørk farve.
Når jeg spørger google, siger den: Mente du: "demerara", og da
jeg ikke kender begrebet, ved jeg det ikke. Jeg har kun smagt
rom, da Kollund-færgerne sejlede i min ungdom, og man kunne sejle
frem og tilbage og blive skidefuld for ingen penge. Så det er nogen
dage siden og ringe dokumenteret, det jeg ved om det.
Kurt Hansen
2017-08-15 07:50:56 UTC
Post by Vidal
Post by Kurt Hansen
[...]
Jeg tager ofte fejl i forbifarten. I Britisk Guyana hedder distriktet
Demarara. Hvorfor man kalder rommen (eller rettere rørsukkeret) DemErara
(med E), ved jeg ikke. Faktisk betegner Demerara lagringsprocessen.

Forestil dig en række med 23 fade. Der fordamper jo hele tiden noget og
så tager man og fylder fad nr. 1 op med rom fra fad nr. 2, som man så
igen fylder op fra fad nummer 3 og så fremdeles.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
CK®
2017-08-25 15:08:11 UTC
For nu lige at få begreberne på plads:

Demerara er en flod i Britisk Guyana, som har givet navn til et
destilleri eller en række destillerier dernede.

Lagringsprocessen, du beskriver, hedder solera, og bruges også i
sherryproduktion.

Så der står altså "23 solera" på din Zacapa-rom.

Og hvis du mener, dine smagsløg har ændret sig siden du smagte
Zacapa-rommen i gamle dage, har du sikkert ret. Men det er også sikkert,
at Zacapa-rommen smager anderledes end dengang. I gamle dage lagrede
Zacapa rommen i 23 år, men i dag produceres den som sagt ved
solera-metoden, hvilket ikke garanterer andet, end at der er en dråbe i
flasken, som er 23 år gammel. Resten kan være (og ER helt 100% sikkert)
meget yngre.

Må jeg vende tilbage til dit oprindelige indlæg, vil jeg faktisk
anbefale en billig, vellagret rom:

El Dorado 12.

Den er produceret i Guyana (!) af Demerara Distillers Ltd., er 12 år
gammel (YNGSTE del af rommen er 12 år gammel), og kan fås for ca. 300,-
i din lokale velassorterede vinhandel.

Den er ind imellem også at finde billigt på hylden i Kvickly og andre
velass. supermarkeder.
Det er en fantastisk rom!

Falder du over en El Dorado 15 til en fornuftig pris, er den endnu bedre
end 12'eren.

Er du til rigtig sød rom, så er Diplomatico Exclusiva i den buttede,
grønne flaske et sikkert hit. 300-350,-.

HOLD DIG LAAAANGT VÆK FRA SANG-SOM!

Den bliver brugt som indvielses-ritual i min lokale romklub! Pøj for
Puttgarden!

God romjagt!
Kurt Hansen
2017-08-25 16:14:12 UTC
Mange tak for din uddybning og korrektion af min fortælling, som var
taget ud af hukommelsen :-)
Post by CK®
[...]
YAP! :-)
Post by CK®
[...]
Suk :-(
Post by CK®
Må jeg vende tilbage til dit oprindelige indlæg, vil jeg faktisk
El Dorado 12.
Den er absolut anbefalelsesværdig og jeg har adskillige buteljer på
samvittigheden ;-)
Post by CK®
Er du til rigtig sød rom, så er Diplomatico Exclusiva i den buttede,
grønne flaske et sikkert hit. 300-350,-.
Den mindes jeg ikke at have set. Hvem forhandler den?
Post by CK®
HOLD DIG LAAAANGT VÆK FRA SANG-SOM!
Den bliver brugt som indvielses-ritual i min lokale romklub! Pøj for
Puttgarden!
Tø-hø, men den har jeg heller ikke set nogen steder.

Problemet er, at hvis man gerne vil købe en "god" (= sød?) rom til en
billig penge, hvor skal man så søge? De fleste discountbutikker har jo
en billig rom, med de fleste er sikkert ren kemi og har ikke meget med
rom at gøre.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
CK®
2017-08-26 16:32:45 UTC
Post by Kurt Hansen
Mange tak for din uddybning og korrektion af min fortælling, som var
taget ud af hukommelsen :-)
Velbekomme. ;-)
Post by Kurt Hansen
Post by CK®
Er du til rigtig sød rom, så er Diplomatico Exclusiva i den buttede,
grønne flaske et sikkert hit. 300-350,-.
Den mindes jeg ikke at have set. Hvem forhandler den?
Den kan købes i Skjold Burne og stort set alle andre vinhandler.
Post by Kurt Hansen
[...]
Det har du nok ret i. Gå for alt i verden udenom fx. A. H. Riise-rom,
det er vodka med sukker og romessens.
Hvis du bliver i tvivl, så søg råd hos en vinhandler. De fleste har
gode, billige rom (og selvfølgelig også nogle hundedyre nogle) og de er
som regel flinke til at give smagsprøver.

God jagt!

;o)-max
2017-08-13 08:29:43 UTC
Post by Kurt Hansen
[...]
Den falder måske ikk ind under begrebet vellagret, men thailandske
SangSom har vundet mange guldmedaljer. Den er billig i Thailand ved
ikke om den kan findes i Danmark. Den produceres, som de caribiske
rom, af sukkerrør. Thailand er verdens 4. største sukkerrør producent.
Kurt Hansen
2017-08-13 09:00:47 UTC
Post by ;o)-max
Post by Kurt Hansen
[...]
Det svar kan jeg godt bruge til noget. jeg nyder faktisk med ujævne
mellemrum, en indisk whisky ved navn Amrud. Ikke ringe, kan jeg hilset
at sige.

Om SangSom er nem at skaffe skal jeg ikke kunne sige, men jeg vil surfe
en af de nærmeste dage. Tak for svaret.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Kurt Hansen
2017-08-13 09:05:12 UTC
Post by Kurt Hansen
Post by ;o)-max
Post by Kurt Hansen
[...]
Agggrgk, Amrut - ikke Amdud ;-)
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
;o)-max
2017-08-25 13:32:49 UTC
Post by Kurt Hansen
Post by Kurt Hansen
[...]
Det er et nyt brand, som jeg ikke kender. Men det minder mig om en
populær indisk rom, Old Monk. Den var et hit i sin tid blandt mange
rejsende, meget sød med en karakteristisk smag af chokolade, og så
var den billig. Du blir nok ikke fan af den, men er værd at prøve,
om ikke andet så du kan sige "fy for den lede" vi er lidt ovre i
billig kirsebærvin kategorien, alkoholisk drik for alkoholikere ;)
og teenagere.

Men en drik fra Indien, specielt fra miniput staten goa, Caju Feni,
den har nogle kvaliteter og er i brændevins kategorien. Jeg syns
den er mere interessant end vores snaps og den østeuropæiske vodka.
Den har personlighed, som en agua diente i Portugal eller en æble
pære brændevin. Meget stor og karakteristisk smag og kraftig duft
af cashewnødde frugt. Jeg tror ukendt for de fleste og undervurderet
af mange.