Myter der holder og mode der svigter
;o)-max
2018-11-22 16:36:30 UTC
https://www.tvguide.dk/programmer/dk/dr2/2018-11-23/15:05/sandheden-om-at-spise-sundt?popup

Ivar påpegede i tråden om sukker at, at LCHF diæten medfører en
minimal forøget risiko for Cancer. Diæten diskuteres ikke direkte,
men man sammenligner en af de foretrukne morgenmad, æg og bacon og
her påpeges den øgede Cancer risiko.

Men i en sammenligning med to typer "helse" morgenmad, yoghurt frugt
og højt fiber produkter - Og her er overraskelsen (for skeptikere)
æg og bacon måltidet mætter mere og meget længere og medfører at man
indtager færre kalorier til frokost. Det kommer ikke som en overraskelse
for folk der har prøvet at leve efter en LCHF diæt. Det har de vidst
siden Dr.Atkins udgav bogen "the diet revolution" i 1970'erne. Det er
først de seneste år, mainstream forskning har turdet indrømme at der
var noget om snakken, der skulle gå næsten 50 år.

Programmet sønderriver de moderne helse diller, saft og smoothies,
kost tilskud mm, blir alle stemplet som FUP. Man måler på meget få
parametre, så der vil være folk der holder fast på den gavnlige effekt
af disse produkter, men se programmet med et åbent sind og et kritisk
øje. Det skader aldrig at der blir rykket ved ens fordomme og den måde
fødevarer blir markedsført.

Som jeg har skrevet tidligere, har jeg talt med læger og sundheds
eksperter, rundt på kloden, siden slutningen af 70'erne. Senest i
Asien, hvor den oprindelige asiatiske diæt, blir udskiftet med den
populære vestlige diæt, fastfood, junkfood og ikke mindst supermarkedets
industrielle produkter, som alternativ til markedsfriske fødevarer.
Og her havde sundheds eksperterne, nogle holdninger, der kom direkte
fra producenternes markedsførings materiale. For få år siden var der
ingen der drak mælk eller spiste mælkeprodukter. De kunne ikke li smagen
og de kunne ikke li lugten. Industrien løste problemet ved at putte
sukker og smagsstoffer i mælkeprodukter. Det har været en bragende
succes. Så da jeg spurgte indtil om det ikke bekymrede eksperterne,
var svaret "det skal indtages med måde og kombineres med motion" men
"det vigtigste er at skære ned på fedt". De har ikke hørt om "det
franske paradoks", der er grundlaget for at alt videnskaben troede
de vidste er taget op til revurdering.

Med se programmet i morgen, det kan anbefales.
Ivar
2018-11-28 22:14:27 UTC
Post by ;o)-max
Ivar påpegede i tråden om sukker at, at LCHF diæten medfører en
minimal forøget risiko for Cancer
Nej, jeg gav et link til en undersøgelse, der viser at personer
der får en animalsk kost med lavt indhold af kulhydrat, har en let
førhøjet dødelighed af hjertekarsygdomme og kræft, mens dem der fik en
vegetabilsk kost med lavt indhold af kulhydrat, har en svagt mindsket
dødelighed.
;o)-max
Ahaa - sukker er et kulhydrat, men det vidste du godt.
Ivar
2018-11-30 21:51:18 UTC
Post by ;o)-max
Ahaa - sukker er et kulhydrat, men det vidste du godt.
Ja, man skal passe på at med at spise en kost med lidt sukker
og meget fedt, medmindre man er vegetar.