Flæskesteg og and i samme ovn - NU er det jul!
Margrete Johansen
2004-12-19 07:28:31 UTC
Hej gruppe.

Hvordan gør I når I steger julemaden? Vi skal ha' flæskesteg med sprød svær
og andesteg med saftigt kød og sprødt skind.

Hvordan er det lige man gør det?

Julehilsen Margrete
Jens Bruun
2004-12-19 12:04:00 UTC
Post by Margrete Johansen
Hvordan er det lige man gør det?
Smider dem i ovnen om morgenen, sætter temperaturen på 100 grader, og bruger
resten af dagen på tilberedning af alt det gode tilbehør. En steg på et par
kg og en and på ca. tre kg er færdig stort set samtidig efter 10 timer. Husk
at hive anden ud, inden du giver flæskestegen 5-10 min. under grill.
-Jens B.
Svend-Erik Kjær Madsen
2004-12-19 14:24:04 UTC
Post by Jens Bruun
[...]
Med det efternavn, kan det da aldrig glippe for dig, med de sprøde svær ?
/Sv-E
F.Hansen
2004-12-19 14:54:00 UTC
Post by Svend-Erik Kjær Madsen
Smider dem i ovnen om morgenen, sætter temperaturen på 100 grader, og...
Med det efternavn, kan det da aldrig glippe for dig, med de sprøde svær ?
--
Så er det godt at han ikke hedder Brandt til efternavn :-)

God jul
Finn
Jens Bruun
2004-12-19 15:49:25 UTC
Post by Svend-Erik Kjær Madsen
Med det efternavn, kan det da aldrig glippe for dig, med de sprøde svær ?
Du hentyder forhåbentlig til mine små sukkerstegte kartofler, ikke? Det med
sværen må være en stavefejl.
-Jens B.
Svend-Erik Kjær Madsen
2004-12-20 08:06:55 UTC
Post by Jens Bruun
Du hentyder forhåbentlig til mine små sukkerstegte kartofler, ikke? Det
med sværen må være en stavefejl.
Bruune kartofler, tja.

Tænk lige over hvor svært det er for mig at lave surkål !!
/Sv-E
Crazy Camilla
2004-12-19 17:53:13 UTC
Post by Margrete Johansen
[...]
Hej.

Jeg har aldrig selv prøvet at arrangere julemad, men jeg ved min mor altid
steger anden dagen før og så flæskestegen selve juleaftensdag.
Hun synes det er nemmere, dels mht. pladsen i ovnen og dels så man ikke skal
stå og klargøre anden samme dag, før og efter stegningen. Den skal jo fyldes
med diverse sager inden stegningen, og efter stegningen skal den skæres ud
osv. det tager alt sammen tid, og den er der jo ikke for meget af med alt
det andet, der også skal nås.

MVH Camilla.
Karsten H. Larsen
2004-12-19 19:34:37 UTC
Jeg laver altid anden først og når den er færdig sætter jeg stegen ind. Når
stegen er færdig og skal hvile 20 min bliver den parteret and sat ind
penslet med andefedt og får de ca 20 min som stegen hviler. Så det gælder
bare om at regne baglæns så det passer med tidspunktet for julemiddagen.

Mvh
Karsten
Julehilsen Margrete
Karin Offenbach Rasmussen
2004-12-20 13:23:59 UTC
Post by Margrete Johansen
[...]
Steg anden lillejuleaften, parter den og læg den i en bradepande oven på
svedsker og æbler.
På den måde er man fri for alt det fedteri juleaften og stegen kan stå
og langtidsstege hele juleaftensdag. Inden servering af anden får den lige
et ordentligt tryk 16 i ovnen. Husk at dryppe lidt appelsin og salt på , så
bliver den både smuk og sprød.

MVH Karin
Margrete Johansen
2004-12-20 19:05:44 UTC
Tak for mange gode svar - fugl og sul i samme ovn - det lyder som om det nok
skal blive jul, igen!
Post by Margrete Johansen
Julehilsen Margrete