Grovbollemanden slår til igen!
Kurt Hansen
2018-08-18 15:55:10 UTC
Hvad er den helt store forskel på brød bagt af færdigblandet mel fra
supermarkedet og en dej der er håndlavet - smagsmæssigt og ernæringsmæssigt?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Krabsen
2018-08-20 06:22:57 UTC
Prøv...
Kurt Hansen
2018-08-20 06:53:32 UTC
Post by Krabsen
Post by Kurt Hansen
Hvad er den helt store forskel på brød bagt af færdigblandet mel fra
supermarkedet og en dej der er håndlavet - smagsmæssigt og
ernæringsmæssigt?
Prøv...
Kære Krab,

Jow, jow, fint nok, men jeg erindrer at have læst, at der er nogle
tilsætningsstoffer o.a. i færdigblandet mel.

Jeg spurgte sådan set for at blive klogere - ikke kun for at afgøre smagen.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Krabsen
2018-08-20 07:01:44 UTC
Post by Kurt Hansen
Post by Krabsen
Post by Kurt Hansen
[...]
Kære Ku,

Jeg svarede sådan set for at gøre dig klogere, og du spurgte om der er
smagsmæssig forskel ;-)

Og den eneste måde man kan blive klogere, når det drejer sig om brøds
smag, er ved at prøve selv.

Bageteknik, temperatur, hævetid m.v. betyder mere for smagen end melet.
Martin Larsen
2018-08-20 07:05:01 UTC
Post by Kurt Hansen
Hvad er den helt store forskel på brød bagt af færdigblandet mel fra
supermarkedet og en dej der er håndlavet - smagsmæssigt og
ernæringsmæssigt?
Ingen. De har bare blandet nogle meltyper og evt kerner/frø sammen for dig.

Der er såmænd heller ikke den store forskel i tidsforbrug. Det som tager
tid er at røre dejen sammen og ælte den. Det skal du i begge tilfælde.

Du sparer blot afmålingen af mel, det tager 1-2 minutter.

Fordelen ved brødblandingen er nok at du ikke behøver ligge inde med
flere forskellige typer mel, kerner og frø. Og du bruger det hele på en
gang, så det ikke ligger og bliver gammelt og mølædt i skabet.

Hvis du sjældent bager, giver det god mening med brødblandinger. Ellers
er det meget billigere at blande selv, og ikke meget mere besværligt.
;o)-max
2018-08-21 08:03:29 UTC
Post by Martin Larsen
Post by Kurt Hansen
[...]
I mange årtier har bagere brugt færdige brødblandinger.

Jeg er sådan set også enig med krabsen, meget af et brøds karakteristika
og smag handler om teknikken. En klassisk dansk hvedebrød opskrift som
den er beskrevet bag på pakken, gir et blødt brød med mange små huller.
Men øger man hydreringen markant og hæver over 24 timer, får man en
mere sej og stor hullet krumme.

Omkring tilsætnings stoffer, så er der næsten med garanti nogle enzymer
mm. tilsat melet, de er ret effektive til at udvikle en bestemt type
krumme, som den vi kender fra bageren på hjørnet.

Hvis man vil have noget andet, så må man altså starte med et "rent"
lærred og dykke lidt dybere ned i brøds hemmeligheder og ikke mindst
væbne sig med tålmodighed.
Martin Larsen
2018-08-21 21:42:57 UTC
Post by ;o)-max
Omkring tilsætnings stoffer, så er der næsten med garanti nogle enzymer
Og sikkert også ascorbinsyre som er et bageforbedringsmiddel.