Supplement til Nupo-kur
Kurt Hansen
2018-04-20 04:50:42 UTC
Man kan køre på Nupo i 5 dage og spise "normalt" i 2 dage, hvor man max.
for et vist antal kalogier (så vidt jeg husker omkring 1500 pr. døgn).

Hvad spiser man som overholder dette?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Kurt Hansen
2018-04-20 05:10:32 UTC
Post by Kurt Hansen
Man kan køre på Nupo i 5 dage og spise "normalt" i 2 dage, hvor man max.
for et vist antal kalogier (så vidt jeg husker omkring 1500 pr. døgn).
Hvad spiser man som overholder dette?
Hmmm, det var vist noget vrøvl jeg fik skrevet. Jeg vil hellere spørge
på denne måde:

Hvis man gennemfører en Nupo-kur og vender tilbage til sine gamle
spisevaner, så kommer kiloene jo tilbage igen. Hvor kan jeg finde
vejledning til en god, nærende kost, som er kalorieneutral?

Desværre er der jo så mange ugebladskure, blogs og guruer der forplumrer
lægmands forståelse af det basale og sunde.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
Ejvind Kruse
2018-04-21 05:26:24 UTC
Post by Kurt Hansen
Post by Kurt Hansen
[...]
Det er sådan set ret simpelt, man skal indtage færre kalorier
end man forbrænder.

Jeg har i mine sygdomsperioder hvor jeg ikke har kunnet
få den motion som jeg plejer, brugt en kalorietællings.app,
hvor jeg har vejet det jeg spiser og tastet det ind i app'en,
det har virket fint, for mig er det den nemmeste måde at
holde vægten på.

Fordelen er at man kan spise hvad man plejer, måske
bare i lidt mindre portioner.
Ejvind Kruse
Kurt Hansen
2018-04-22 04:29:00 UTC
Post by Ejvind Kruse
Post by Kurt Hansen
Post by Kurt Hansen
[...]
Jo, men det kræver jo at man har en smartphone ;-)

Nu vil jeg google efter nogle kalorietabeller, men det handler jo også
om andet - at man får fibre, vitaminer og mineraler.

Der er f.eks. denne: https://kalorietabel.dk. Den ser grundig ud og
under "Hvem er vi" kan man læse om hvem der står bag. Jeg har ingen
grund til at tro, at de ikke har forstand på det de laver, men
"eksperter" kommer og går. Atkins hører vi jo ikke meget til, selv om
han var det hotteste for en halv snes år siden.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
;o)-max
2018-04-22 11:31:08 UTC
Post by Kurt Hansen
Post by Ejvind Kruse
Post by Kurt Hansen
Post by Kurt Hansen
[...]
Jeg er jo ret glad for Atkins og måske en dag kan jeg tage mig sammen
til at skrive en bog om hvorfor.

Men for dig er det ikke relevant. Det det handler om er at vælge det fra
du godt ved er LORTE MAD og spise mere af det du godt ved er sund mad.
Atkins har ikke levet forgæves, han udpegede LORTE MAD i hans første
bog tilbage i 70'erne og i dag er det mainstream viden.

Et eksempel, han var begejstret for æg, og det var en tid hvor æg blev
betragtet som den hurtigste veje til et hjerte anfald, lidt sjovt ikk.

Men jeg er kommet på en grøntsag, som lidt fascinerer mig, der er flere,
men denne er så cool og så ydmyg og ofte hadet. Broccoli, den kan sku
noget. Sådan en almindelig knold på 500g indeholder nok C vitamin til en
hel uge og lige så meget C vitamin - stort suk - som i næsten 150 æbler.

Der er så vidt jeg kan vurdere INGEN grund til at spise æbler, andet end
for smagens skyld.

Og det er lidt det samme med kartofler, som eksperter siger vi skal
spise mere af.. Der er ca. 5 gange så meget vitamin og mineral i
broccoli som der er i kartofler - MEN der er dobbelt så mange kalorier
i kartofler.. Så med lidt hovedregning får du 10 gange mere sundhed i
broccoli i forhold til eksperternes darling kartofler.

Og du skal ikke tro på mig, du skal selv tjekke om jeg taler sandt.

Men tænk, hvis folk spiste broccoli, så kunne kampagnen 6 om dagen,
omskrives til en dusk om dagen, stadig fræk og med 90% færre kalorier.
Har lige tjekket en knold broccoli koster 6 kr i denne uge - på Sjælland.
John_N_H
2018-04-22 15:37:38 UTC
Post by ;o)-max
[...]
Det er helt fint, du er så glad for broccoli og roser den til skyerne.
Meeen, - der er en bagside.
Den er nemlig også sprængfyldt med k-vitamin, og det er ikke godt for
folk i AK-behandling (blodfortyndende medicin). K-vitaminet modvirker
nemlig medicinens virkning, så man ikke har den beskyttelse mod
blodpropper, som er formålet med behandlingen.

Det er fælles for de "meget grønne" grønsager (broccoli, spinat, grønkål
mv.), at de indeholder meget k-vitamin.
--
Med venlig hilsen
John N. H. ;-)
Ejvind Kruse
2018-04-23 06:53:49 UTC
Post by John_N_H
Post by ;o)-max
[...]
Min læge har sagt til mig, at det ikke har nogen betydning med den
mængde K-vitamin man får ved at spise kål i normale mængder,
opvejet med alle de andre gode ting der er i kålen, for K-vitaminet
er et vigtigt vitamin man skal have.

Han siger at det er pludselige store indtag af K-vitaminholdige fødevarer,
der kan være problematiske ved personer i AK behandling.

Den holdning er i tråd med patienhåndbogen:
https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/hjerte-og-blodkar/sygdomme/behandlinger/blodfortyndende-medicin-og-vitamin-k-i-madvarer/
Ejvind Kruse
Kurt Hansen
2018-04-23 04:47:04 UTC
Post by ;o)-max
[...]
Broccoli? Adr! Tøsegrøntsag.

Nå, jamen så må jeg gå i træningslejr. Så slemt kan det vel ikke være ;-)
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
;o)-max
2018-04-23 05:52:25 UTC
Post by Kurt Hansen
Post by ;o)-max
[...]
Jeg er sådan set enig, den er ikke specielt indbydende i sig selv.
Men som John nævner er der alternativer, alle de grønne blade har
meget gunstige vitaminer og mineraler.

Jeg har efterhånden lært at holde af dem tilberedt på Asiatisk vis.
hvidløg og ingefær soya eller østerssovs - det er en del af en
klassisk morgenmads buffet her ude, og det smager sku godt.

Tidligere lavede jeg vegetar lasagne på restauranten. der kan man
også snildt gemme broccoli, uden at ungerne lægger mærke til det.

Eller en ret alle turister elsker når de kommer til Indien, friture
stegte grøntsager i kikærtemel dej - Pakora - apropos noget sundt
og så en yoghurt dip - raita -

Og ingefær er jo lidt oppe i tiden, jeg skal ikke kunne sige om det
er meget sundt eller om det er bluf, men skåret i meget tynde skiver
og marineret som en klassisk agurkesalat, så er det bedre end
vingummibamser. Fungerer perfekt med and eller kylling og sikkert
alt muligt andet, lidt rødbede saft gir den helt rigtige farve.
Alting kan sur/sød marineres, prøv med broccoli.. En hotdog med
med broccoli salat. Så kan man næsten sælge den som helsekost ;)
Ejvind Kruse
2018-04-24 05:26:30 UTC
Post by Kurt Hansen
Post by Ejvind Kruse
Post by Kurt Hansen
Post by Kurt Hansen
[...]
Men det har den fordel, at man med det samme kan taste ind
hvad man gumler i sig, når man er på farten.
Post by Kurt Hansen
Nu vil jeg google efter nogle kalorietabeller, men det handler jo også
om andet - at man får fibre, vitaminer og mineraler.
For at få fibre nok har jeg i flere år spist loppefrøskaller.
https://www.helsebixen.dk/magasin/hvad-er-loppefroeskaller/
Post by Kurt Hansen
[...]
Ja, det var den jeg startede med, inden jeg gik over til appen.
Ejvind Kruse
;o)-max
2018-04-28 12:13:28 UTC
Post by Kurt Hansen
Hvis man gennemfører en Nupo-kur og vender tilbage til sine gamle
spisevaner, så kommer kiloene jo tilbage igen. Hvor kan jeg finde
vejledning til en god, nærende kost, som er kalorieneutral?
Som sædvanlig er jeg jo nysgerrig efter at høre hvordan det er
gået. Jeg har kendt en del der har fortalt begejstret om NUPO.
Men aldrig nogen hvor det faktisk har fungeret, som andet end
man skal til stor fest og skal lige smide nogle kilo så man
kan passe habitten eller kjolen der hænger i skabet - og så
vender man tilbage til sit eget selv et par dage senere.
Kurt Hansen
2018-04-29 15:34:42 UTC
Post by ;o)-max
Post by Kurt Hansen
[...]
Jeg er ikke begyndt endny. Konen trækker bene op under sig og gør klar
til afsæt ;-)
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen
;o)-max
2018-05-01 15:44:51 UTC
Post by Kurt Hansen
Post by ;o)-max
Post by Kurt Hansen
[...]
I burde give Atkins et forsøg i stedet. Jeg kan næsten garantere at
i smider 8 kg på en måned. Stort set bare ved at droppe kulhydrater,
og spise fedt og proteiner ad libitum i stedet. Ingen kalorie tabel
eller app og ingen dræbende motionsprogram.

Det er den eneste kur, så vidt jeg ved, hvor man bruger ketostiks
og får umiddelbart feedback på om man brænder fedt depoter.

Princippet er simpelt, man skal bare sætte kroppen i ketose, som ikke
skal forveksles med en tilstand diabetikere kan opleve, men som er en
tilstand en sund krop skifter over til, når den skifter brændstof
fra kulhydrat/sukker til fedt. Lidt som en hybrid bil, kan kroppen
køre på 2 forskellige slags brandstof. Det er videnskab, der er ikke
noget hokus pokus ved Atkins.

Engelske bøffer eller andesteg til morgenmad, flæskesteg til frokost
og røget ål med æg til middag - haha, lyder det ikke lidt sjovere end
en NUPO protein drik.

Men som Professor Arne Astrup engang sagde på TV, kuren fungerer jo kun
fordi man mister appetitten.. Den skal man måske lige tænke over...
En slankekur hvor man mister appetitten, er det negativt. Eller er det
en lidt genial løsning.